Author Archives: michalk

PRAKTYCZNE ASPEKTY DIAGNOSTYKI NEUROPSYCHOLOGICZNEJ: WYKORZYSTANIE ANALIZY JAKOŚCIOWEJ WYKONANIA WYBRANYCH PRÓB KLINICZNYCH – cykl webinariów 2025/2026

8 wrz, 2025
michalk
No Comments

CYKL WEBINARIÓW:

PRAKTYCZNE ASPEKTY DIAGNOSTYKI NEUROPSYCHOLOGICZNEJ: WYKORZYSTANIE ANALIZY JAKOŚCIOWEJ WYKONANIA WYBRANYCH PRÓB KLINICZNYCH.

 Cały cykl jest przeznaczony dla psychologów i studentów IV / V roku studiów psychologicznych

**Tematy 4) i 5) są przeznaczone dla (neuro)psychologów i (neuro)logopedów

Terminy:

Wybrane piątki w godz. 18:00-21:00 / 21:15

Każde spotkanie obejmuje 4 godziny dydaktyczne.

Całość cyklu obejmuje 20 godz. dydaktycznych.

Jest możliwość zapisania się na wybrane tematy.

Miejsce: kurs online

 TEMATPROWADZĄCYTERMIN
1Ocena praksji w praktyce neuropsychologicznej u pacjentów z ogniskowymi uszkodzeniami mózgu – znaczenie kliniczne i aspekty praktycznedr hab. n. społ. Dariusz Wieczorek  03.10.2025 godz. 18:00-21:15
2Test Rysowania Zegara (TRZ) oraz inne próby rysunkowe w praktyce neuropsychologicznej – znaczenie kliniczne i aspekty praktyczneprof. dr hab. n. o zdr. Emilia Sitek14.11.2025 godz. 18:00-21:00
3Ocena praksji w praktyce neuropsychologicznej u pacjentów z chorobami neurozwyrodnieniowymi – znaczenie kliniczne i aspekty praktyczneprof. dr hab. n. o zdr. Emilia Sitek16.01.2026 godz. 18:00-21:00
4**Ocena nazywania konfrontacyjnego i fluencji słownej w praktyce neuropsychologicznej i neurologopedycznej- znaczenie kliniczne w różnicowaniu chorób neurozwyrodnieniowychprof. dr hab. n. o zdr. Emilia Sitek13.02.2026 godz. 18:00-21:00  
5**Ocena pisma w praktyce neuropsychologicznej i neurologopedycznej- znaczenie kliniczne w różnicowaniu chorób neurozwyrodnieniowychprof. dr hab. n. o zdr. Emilia Sitek08.05.2026 godz. 18:00-21:00
Program do pobrania :

Cykl Webinariow 2025 26_cykl sctpb program

Cykl Webinariow PRAKTYCZNE ASPEKTY DIAGNOSTYKI NEUROPSYCHOLOGICZNEJ 2025-2026- formularz zgloszeniowy

Prowadzący:

Wszystkie zajęcia są prowadzone przez specjalistów psychologii klinicznej, z wieloletnią praktyką kliniczną w obszarze neuropsychologii.

Harmonogram zajęć:

Cykl webinariów obejmuje łącznie 20 godzin dydaktycznych (1 godz. =45 min)

Jest możliwość zapisania się na wybrane tematy.

Zakres tematyczny:

Celem cyklu webinariów jest prezentacja klinicznego wykorzystania analizy jakościowej błędów

w ramach oceny wybranych aspektów funkcji wzrokowo-przestrzennych, praksji, funkcji językowych i wykonawczych. Przykłady kliniczne będą obejmowały wybrane problemy z praktyki neuropsychologicznej w Oddziałach Neurologicznych, Udarowych, Rehabilitacji Neurologicznej oraz w ramach praktyki ambulatoryjnej.

Całość cyklu obejmuje 20 godz. dydaktycznych, każde spotkanie trwa 4 godz. dydaktyczne.

W ramach cyklu spotkań online chcemy Państwu przekazać wiedzę na temat charakterystyki błędów popełnianych przez pacjentów w toku wykonywania różnych prób klinicznych. Analiza jakościowa błędów popełnianych przez pacjentów może zarówno pozwalać na bezpośrednie rozpoznanie danego deficytu lub też być źródłem hipotez diagnostycznych do dalszej weryfikacji.

Większość webinarów będzie miała formę wykładu z dyskusją, niektóre webinary będą zawierały ćwiczenia praktyczne. Zajęcia będą prowadzone na platformie Zoom. Z uwagi na udostępnianie podczas zajęć przez niektórych Wykładowców materiałów do ćwiczeń na czacie, pełne uczestnictwo w zajęciach wymaga korzystania z aplikacji Zoom na komputerze lub innym urządzeniu elektronicznym umożliwiającym pracę z plikami w różnych formatach.

Zajęcia prowadzą specjaliści psychologii klinicznej w zakresie neuropsychologii.

Neuropsychologia kliniczna w wybranych schorzeniach ośrodkowego układu nerwowego 2025/2026- cykl webinariów

31 sie, 2025
michalk
No Comments

CYKL WEBINARIÓW:

Neuropsychologia kliniczna w wybranych schorzeniach ośrodkowego układu nerwowego

kurs dla psychologów, logopedów i studentów psychologii / logopedii 

Termin: wybrane piątki grudzień 2025-czerwiec 2026 

             Każde spotkanie obejmuje 4 godziny dydaktyczne.

            Jest możliwość zapisania się na wybrane tematy.

Miejsce:           Szkolenie on-line

Prowadzący:  dr hab. n. społ. Dariusz Wieczorek, specjalista psychologii klinicznej 

Zakres tematyczny:

Cykl zajęć dotyczy wybranych problemów neurologicznych istotnych dla diagnostyki neuropsychologicznej – zarówno częstych, jak i rzadkich, ale obarczonych dużym ryzykiem błędnej interpretacji. Omawiane są jednostki chorobowe, w których badanie funkcji poznawczych odgrywa ważną rolę w procesie diagnostycznym pacjenta, różnicowaniu i ocenie efektów leczenia. Każde spotkanie zawiera przegląd aktualnej wiedzy, charakterystyczny profil zaburzeń poznawczych, podaje wskazówki diagnostyczne (jakie funkcje i testy warto zastosować) oraz praktyczne komentarze oparte na przypadkach klinicznych prowadzącego. Zajęcia są przeznaczone dla psychologów klinicznych, neuropsychologów oraz studentów zainteresowanych neuropsychologią.

TEMAT

TERMIN

1

Diagnostyka neuropsychologiczna w stwardnieniu rozsianym (SM)

19.12.2025

godz. 18:00-21:15

2

Zaburzenia funkcji poznawczych w uszkodzeniach móżdżku

09.01.2026

godz. 18:00-21:15

3

Obraz kliniczny i zaburzenia funkcji poznawczych w tętniakach naczyń mózgowych

06.03.2026

godz. 18:00-21:15

4

Idiopatyczna padaczka skroniowa (TLE) i wybrane inne formy padaczki jako problem diagnostyczny dla neuropsychologa

10.04.2026

godz. 18:00-21:15

5

Wodogłowie – objawy zaburzeń funkcji poznawczych u pacjentów dorosłych i u dzieci

12.06.2026

godz. 18:00-21:15

Program do pobrania tutaj: Cykl webinariów Neuropsychologia kliniczna w wybranych schorzeniach 2025-2026

Formularz zgłoszeniowy do pobrania tutaj: Cykl Webinariow Neuropsychologia kliniczna w wybranych schorzeniach 2025-2026- formularz zgloszeniowy

NEUROPSYCHOLOGIA MEDYCZNA 06-08.02.2026 r.- szkolenie online

sie, 2025
michalk
No Comments

NEUROPSYCHOLOGIA MEDYCZNA

kurs dla psychologów i studentów psychologii 

Termin:          06-08.02.2026 r.

Miejsce:           Szkolenie on-line

Prowadzący:

  • dr n. zdr. Anna Marcinkowska, specjalistka psychologii klinicznej
  • dr hab. n. społ. Dariusz Wieczorek, specjalista psychologii klinicznej

 Harmonogram zajęć:     

Szkolenie trwa 24 godziny dydaktyczne (1 godz. =45 min)

Zakres tematyczny kursu:

Neuropsychologia medyczna jako jedna z najbardziej intensywnie rozwijających się dziedzin współczesnej neuropsychologii zajmuje się analizą wpływu chorób somatycznych oraz sposobów ich leczenia na wtórne dysfunkcje mózgu. Celem zajęć jest ukazanie mechanizmów powstawania dysfunkcji neuropsychologicznych w wybranych chorobach somatycznych, wzorców zaburzeń oraz rekomendacji dotyczących metod badania neuropsychologicznego.

Program kursu: do pobrania tutaj NEUROPSYCHOLOGIA MEDYCZNA 06-08 02 2026- program_ SCTPB

Zgłoszenie: formularz do pobrania tutaj NEUROPSYCHOLOGIA MEDYCZNA -06-08 02 2026 – formularz zgloszeniowy

RZADKIE ZESPOŁY ZABURZEŃ W PRAKTYCE NEUROPSYCHOLOGICZNEJ 22-24.05.2026 r. – szkolenie online

sie, 2025
michalk
No Comments

RZADKIE ZESPOŁY ZABURZEŃ W PRAKTYCE NEUROPSYCHOLOGICZNEJ

kurs dla psychologów 

Termin:          22-24.05.2026 r.

Miejsce:           Szkolenie on-line

Prowadzący:  dr hab. n. społ. Dariusz Wieczorek, specjalista psychologii klinicznej 

Harmonogram zajęć:     

Szkolenie trwa 22 godziny dydaktyczne (1 godz. =45 min)

Zakres tematyczny kursu:

W części wprowadzającej/teoretycznej omówione zostaną zagadnienia dotyczące sensowności stosowania w neuropsychologii pojęcia „zespołu”, a także ograniczenia, jakie towarzyszą budowaniu teorii neuropsychologicznej w oparciu o pojedyncze studia przypadków. Tu, wyjątkowo, wybrano relatywnie częsty zespół Gerstmanna dobrze nadający się do rozważań modelowych. Kolejna, zasadnicza część kursu obejmuje własne i opisane w literaturze jako studia przypadków zespoły zaburzeń – w większości zespoły rzadko spotykane, z którymi z uwagi na niską częstość występowania neuropsycholog ma do czynienia raz lub, co najwyżej kilka razy w ciągu wieloletniej praktyki klinicznej. Rekompensuje to jednak omówienie szerokiego spektrum zaburzeń. Drugą grupę zagadnień stanowią zaburzenia rzadko opisywane, choć stosunkowo częste w praktyce klinicznej, możliwe do zaobserwowania tylko pod warunkiem ukierunkowania na nie procesu diagnostycznego. Opisane zostaną teorie wyjaśniające mózgowe mechanizmy tych zaburzeń oraz kryteria diagnostyczne i metody badania stosowane w diagnostyce. Ponadto, tam gdzie to możliwe, omówione zostaną opisane w literaturze lub podjęte przez prowadzącego interwencje terapeutyczne mające zastosowanie u części chorych. Objawy występujące u takich pacjentów mogą być błędnie interpretowane przez personel medyczny i w efekcie traktowane jako przejawy psychoz lub innych schorzeń wymagających leczenia psychiatrycznego. Niektóre opisane zespoły zaburzeń z uwagi na niezwykłą strukturę objawów pozwoliły na pogłębienie wiedzy o naturze relacji mózg-zachowanie.

Program kursu: do pobrania tutaj 2026 RZADKIE ZESPOLY ZABURZEN – program_ sctpb

Formularz zgłoszeniowy do pobrania tutaj: RZADKIE ZESPOŁY ZABURZEŃ -22-24 05 2026 – formularz zgloszeniowy

BADANIE NEUROPSYCHOLOGICZNE U PACJENTA PO UDARZE LEWEJ ORAZ PRAWEJ PÓŁKULI MÓZGU- szkolenie online 06.06.2025 i 13.06.2025

17 gru, 2024
michalk
No Comments

BADANIE NEUROPSYCHOLOGICZNE U PACJENTA PO UDARZE LEWEJ ORAZ PRAWEJ PÓŁKULI MÓZGU

webinaria przeznaczone dla psychologów i studentów IV / V roku studiów psychologicznych.

Terminy: Wybrane piątki w godz. 18:00-21:00

 TEMATPROWADZĄCYTERMIN
1Jak przeprowadzić badanie neuropsychologiczne u pacjenta po udarze lewej półkuli mózgu? NOWEdr hab. n. społ. Dariusz Wieczorek  06.06.2025 godz. 18:00-21:00  
2Jak przeprowadzić badanie neuropsychologiczne u pacjenta po udarze prawej półkuli mózgu? NOWEdr hab. n. społ. Dariusz Wieczorek  13.06.2025 godz. 18:00-21:00  

Miejsce: kurs online

Prowadzący: dr hab. n. społ. Dariusz Wieczorek

Harmonogram zajęć: Każde spotkanie obejmuje 4 godziny dydaktyczne.

Jest możliwość zapisania się na wybrane tematy.

Program poszczególnych webinarów:

I. Jak przeprowadzić badanie neuropsychologiczne u pacjenta po udarze lewej półkuli mózgu?

Termin: 06.06.2025 godz. 18:00-21:00

Prowadzący: dr hab. n. społ. Dariusz Wieczorek

1. Analiza obszaru uszkodzenia jako istotny element tworzenia hipotez diagnostycznych u pacjentów z udarem lewej półkuli mózgu.

2. Ocena głównych aspektów funkcji mowy: nazywanie, mowa spontaniczna, rozumienie, powtarzanie, nazywanie oraz funkcji pokrewnych: czynności czytania i pisma.

3. Ocena głównych składowych czynności mowy: zaburzeń fonologicznych, leksykalnych, semantycznych i syntaktycznych

4. Wpływ udaru lewej półkuli na funkcje wykonawcze, funkcje pamięci, przetwarzanie informacji przestrzennej oraz apraksja po uszkodzeniach lewopółkulowych. Przykładowe metody badania.

II. Jak przeprowadzić badanie neuropsychologiczne u pacjenta po udarze prawej półkuli mózgu?

Termin: 13.06.2025 godz. 18:00-21:00

Prowadzący: dr hab. n. społ. Dariusz Wieczorek

1. Główne obszary badania u pacjentów z uszkodzeniem półkuli prawej i typowej lateralizacji funkcji poznawczych

2. Próby przydatne w przyłóżkowej ocenie pomijania stronnego u pacjentów, których stan nie pozwala na pełne badanie neuropsychologiczne.

3. Struktura objawów pomijania stronnego i główne aspekty diagnozy w pełnym badaniu neuropsychologicznym

4. Ocena zaburzeń dyskursu, prozodii, komunikacji niewerbalnej i analiza skutków tych zaburzeń dla komunikacji chorego z jego otoczeniem.

5. Zaburzenia funkcji przestrzennych – główne przejawy i metody badania

6. Ocena skutków uszkodzenia półkuli prawej dla funkcji pamięci i funkcji wykonawczych oraz analiza specyficznych problemów takich jak zaburzenia rozpoznawania twarzy i syntezy złożonego materiału wzrokowego.

KOSZT SZKOLENIA: 130,00 zł za każdy pojedynczy temat.

BADANIE NEUROPSYCHOLOGICZNE U PACJENTA czerwiec 2025 – program

BADANIE NEUROPSYCHOLOGICZNE U PACJENTA – formularz zgloszeniowy

Cykl webinariów: DIAGNOZA NEUROPSYCHOLOGICZNA W RÓŻNYCH KONTEKSTACH KLINICZNYCH

30 sie, 2024
michalk
No Comments

Cykl webinariów:

DIAGNOZA NEUROPSYCHOLOGICZNA W RÓŻNYCH KONTEKSTACH KLINICZNYCH

cykl jest przeznaczony dla psychologów i studentów IV / V roku studiów psychologicznych.

 Terminy:

Wybrane piątki w godz. 18:00-21:00

Każde spotkanie obejmuje 4 godziny dydaktyczne.

Całość cyklu obejmuje 48 godz. dydaktycznych. Jest możliwość zapisania się na wybrane tematy.

TEMAT PROWADZĄCY TERMIN
1 Jak przeprowadzić badanie neuropsychologiczne u pacjenta po udarze lewej półkuli mózgu? dr hab. n. społ. Dariusz Wieczorek

 

20.09.2024

godz. 18:00-21:00

2 Jak przeprowadzić badanie neuropsychologiczne u pacjenta po udarze prawej półkuli mózgu? dr hab. n. społ. Dariusz Wieczorek

 

04.10.2024

godz. 18:00-21:00

3 Jak przeprowadzić badanie neuropsychologiczne u pacjenta

z podejrzeniem choroby Alzheimera?

prof. dr hab. n. o zdr. Emilia Sitek 08.11.2024

godz. 18:00-21:00

 

4 Jak przeprowadzić badanie neuropsychologiczne u pacjenta po urazie czaszkowo-mózgowym? dr hab. n. społ. Dariusz Wieczorek

 

15.11.2024

godz. 18:00-21:00

5 Jak przeprowadzić badanie neuropsychologiczne pod kątem planowania rehabilitacji neuropsychologicznej? dr hab. n. społ. Dariusz Wieczorek

 

29.11.2024

godz. 18:00-21:00

6 Jak przeprowadzić badanie neuropsychologiczne u pacjenta z zespołem parkinsonowskim? prof. dr hab. n. o zdr. Emilia Sitek 17.01.2025

godz. 18:00-21:00

7 Jak przeprowadzić badanie neuropsychologiczne u pacjenta przed, po

i w trakcie operacji neurochirurgicznej?

dr n. hum. Piotr Markiewicz 07.02.2025

godz. 18:00-21:00

8 Jak przeprowadzić badanie neuropsychologiczne u pacjenta z zapaleniem mózgu? prof. dr hab. n. o zdr. Emilia Sitek 28.02.2025

godz. 18:00-21:00

9 Jak przeprowadzić badanie neuropsychologiczne u pacjenta z podejrzeniem otępienia czołowo-skroniowego? prof. dr hab. n. o zdr. Emilia Sitek 21.03.2025

godz. 18:00-21:00

10 Jak przeprowadzić badanie neuropsychologiczne u pacjenta z uszkodzeniem styku skroniowo-ciemieniowo-potylicznego półkuli lewej? dr hab. n. społ. Dariusz Wieczorek 28.03.2025

godz. 18:00-21:00

11 Jak przeprowadzić badanie neuropsychologiczne u pacjenta z zaburzeniami psychicznymi? dr n.med. Aleksandra Arciszewska-Leszczuk 09.05.2025

godz. 18:00-21:00

12 Jak przeprowadzić badanie neuropsychologiczne u pacjenta z podejrzeniem afazji pierwotnej postępującej? prof. dr hab. n. o zdr. Emilia Sitek 23.05.2025

godz. 18:00-21:00

 

Miejsce: kurs online 

Prowadzący:

Wszystkie zajęcia są prowadzone przez specjalistów psychologii klinicznej, z wieloletnią praktyką kliniczną w obszarze neuropsychologii.

  • dr hab. n. o zdr. Emilia Sitek
  • dr hab. n. społ. Dariusz Wieczorek
  • dr n. hum. Piotr Markiewicz
  • dr n.med. Aleksandra Arciszewska-Leszczuk

Harmonogram zajęć:

Cykl webinariów obejmuje łącznie 48 godzin dydaktycznych (1 godz. =45 min)

Całość cyklu obejmuje 48 godz. dydaktycznych. Jest możliwość zapisania się na wybrane tematy.

Zakres tematyczny:

Celem cyklu webinariów jest zaprezentowanie specyfiki pracy diagnostycznej neuropsychologa w zależności od problemu klinicznego i kontekstu badania. Omówione zostaną wybrane problemy kliniczne z praktyki neuropsychologicznej w Oddziałach Neurologicznych, Udarowych, Neurochirurgicznych, Ogólnopsychiatrycznych oraz Psychogeriatrycznych jak i z praktyką ambulatoryjną.

Całość cyklu obejmuje 48 godz. dydaktycznych, każde spotkanie trwa 4 godz. Większość webinariów będzie miała formę wykładu z dyskusją, niektóre webinaria będą zawierały ćwiczenia praktyczne. Zajęcia będą prowadzone na platformie zoom. Z uwagi na udostępnianie podczas zajęć przez niektórych Wykładowców materiałów do ćwiczeń na czacie, pełne uczestnictwo w zajęciach wymaga korzystania z aplikacji zoom na komputerze lub innym urządzeniu elektronicznym umożliwiającym pracę z plikami w różnych formatach.

Cykl Webinariow Diagnoza neuropsychologiczna w różnych kontekstach klinicznych 2024-2025 – program

Cykl Webinariow Diagnoza neuropsychologiczna 2024-2025- formularz zgloszeniowy

ZABURZENIA FUNKCJI WYKONAWCZYCH PO USZKODZENIACH MÓZGU: TEORIA-DIAGNOSTYKA-TERAPIA w dniach 26-29 września 2024 – szkolenie online

sie, 2024
michalk
No Comments

ZABURZENIA FUNKCJI WYKONAWCZYCH PO USZKODZENIACH MÓZGU: TEORIA-DIAGNOSTYKA- TERAPIA – kurs dla psychologów i studentów psychologii

 Termin: 26-29 września 2024

Miejsce: kurs online

Prowadzący: dr hab. n. społ. Dariusz Wieczorek, mgr Rafał Sikorski 

Harmonogram zajęć: 23 godziny dydaktyczne (1 godz. =45 min)

Czwartek 26.09.2024         17:00-20:15

Piątek 27.09.2024               17:00-20:15

Sobota 28.09.2024             9:15- 16:15 (przerwa obiadowa: 13:30-14:30)

Niedziela 29.09.2024         9:15-16:15

Zakres tematyczny: 

Celem kursu jest powiązanie wiedzy teoretycznej dotyczącej zaburzeń funkcji wykonawczych z praktyką neuropsychologiczną. Prezentowane podczas wykładu stanowiska teoretyczne, wyselekcjonowano pod kątem ich użyteczności i łatwości implementacji w warunkach pracy klinicznej. Metody oceny funkcji wykonawczych zostaną omówione w sposób ukazujący ich przydatność do wnioskowania o zachowaniach pacjentów w życiu codziennym przy jednoczesnym ukazaniu ich podstaw teoretycznych. Wykład, poza poszerzoną wiedzą dotyczą natury funkcji wykonawczych oraz ich zaburzeń, obejmuje też zagadnienia terapii pacjentów z dysfunkcjami wykonawczymi. Ćwiczenia dotyczyć będą stosowania, obliczania i interpretecji wybranych metod badania funkcji wykonawczych.

Do pobrania:

Program : ZABURZENIA FUNKCJI WYKONAWCZYCH PO USZKODZENIACH MÓZGU 26-29 09 2024- program

Formularz zgłoszeniowy: ZABURZENIA FUNKCJI WYKONAWCZYCH 26-29 09 2024 – formularz zgloszeniowy

NEUROANATOMIA FUNKCJONALNA W PRAKTYCE KLINICZNEJ 14-16.02.2025 r. – online

sie, 2024
michalk
No Comments

NEUROANATOMIA FUNKCJONALNA W PRAKTYCE KLINICZNEJ

kurs dla psychologów, logopedów i studentów psychologii / logopedii

Termin: 14-16 lutego 2025 r.

Miejsce: kurs online

Prowadzący: dr hab. n. społ. Dariusz Wieczorek, dr n. zdr. Anna Marcinkowska

Harmonogram zajęć: 24 godziny dydaktyczne (1 godz. =45 min)

Piątek 14.02.2025 r.  16:45-20:00

Sobota 15.02.2025 r.   8:45-18:00                                                         

Niedziela 16.02.2025 r.   8:45-18:00

Zakres tematyczny:

Szkolenie przeznaczone jest dla osób zainteresowanych neuropsychologią kliniczną, które pragną rozszerzyć swoją wiedzę z zakresu anatomii funkcjonalnej układu nerwowego. Z kursu skorzystać mogą też studenci psychologii, neurobiopsychologii lub psychologii zdrowia. Podstawą doboru materiału do szkolenia są te aspekty wiedzy neuroanatomicznej, które w procesie kształcenia się neuropsychologa i w jego późniejszej pracy klinicznej znajdują praktyczne i realne zastosowanie. Informacje, które będą przekazane podczas szkolenia wybrano tak, aby ułatwiały rozumienie neuroanatomicznego tła typowych zespołów zaburzeń funkcji poznawczych, oraz pozwalały na pełniejsze i bardziej kompetentne wykorzystywanie informacji zawartej w dokumentacji medycznej, zwłaszcza w wynikach badań neuroobrazowych. Wybrane treści dobierano też z uwagi na znaczenie dla zrozumienia natury zmian mózgowych w schorzeniach układu nerwowego, ze szczególnym uwzględnieniem tych, w których leczeniu bierze udział neuropsycholog. Ważnym aspektem szkolenia będzie nauka właściwego i współcześnie używanego nazewnictwa, które przekazane zostanie w języku polskim, łacińskim i angielskim, pozwalając osobom, które odbędą szkolenie rozwiązać problemy z rozumieniem treści literatury obcojęzycznej zawierającej tę terminologię. Szkolenie zawierać będzie bogaty materiał prezentacyjny, ukazujący opisywane struktury w rozmaitych kontekstach przestrzennych, co ułatwi późniejsze bezpośrednie korzystanie z danych wizualnych uzyskiwanych z różnych rodzajów neuroobrazowania. Obok ukazania obrazu anatomii mózgowia w normie, w podstawowym zakresie, zaprezentowany zostanie również materiał ukazujący neuropatologię obejmującą opisywane struktury mózgu. Końcowa część szkolenia zostanie przeznaczona na ćwiczenia praktyczne z zakresu stosowania i wykorzystania zdobytej na nim wiedzy.

NEUROANATOMIA FUNKCJONALNA 14-16 02 2025 – program

NEUROANATOMIA FUNKCJONALNA 14-16 02 2025 – formularz zgloszeniowy

dr hab. n.społ. Dariusz Wieczorek

23 lip, 2024
michalk
No Comments

dr hab. n.społ. Dariusz Wieczorek

Specjalista psychologii klinicznej, neuropsycholog. Od ponad 30 lat związany z Katedrą i Kliniką Rehabilitacji GUMed. Autor lub współautor ponad 70 pełnotekstowych publikacji naukowych, jednej monografii oraz ponad 30 doniesień zjazdowych z zakresu neuropsychologii człowieka dorosłego a wcześniej neuropsychologii dziecka i psychologii klinicznej. Dorobek naukowy obejmuje prace, które ukazały się w czasopismach krajowych oraz zagranicznych. Zainteresowania badawcze w ostatnich latach dotyczyły pomijania stronnego, choroby Parkinsona, zespołów otępiennych w przebiegu choroby Parkinsona. W pracy klinicznej zajmuje się od początku diagnostyką neuropsychologiczną dla potrzeb rehabilitacji oraz terapią zaburzeń funkcji poznawczych u pacjentów po uszkodzeniach ośrodkowego układu nerwowego. Jego doświadczenia praktyczne obejmują też konsultacje neuropsychologiczne na niemal wszystkich klinikach GUMed. Jako dydaktyk – poza wykładami na Gdańskim Uniwersytecie Medycznym – pracuje też na SWPS i Uniwersytecie Gdańskim. Współpracował m.in. z Warszawskim Uniwersytetem Medycznym oraz od niedawna z Uniwersytetem Medycznym W Łodzi.

PROF. DR HAB.N.ZDR. EMILIA SITEK

lip, 2024
michalk
No Comments

prof. dr hab. n. o zdr. Emilia Sitek

Specjalista psychologii klinicznej (nr PMR 0019), neuropsycholog, superwizor psychologii klinicznej PTPK (nr 031), akredytowany opiekun stażu Europsy (neuropsychologia). Zajmuje się diagnozą i terapią neuropsychologiczną pacjentów z uogólnionymi oraz ogniskowymi uszkodzeniami OUN. Prowadzi Pracownię Neuropsychologii i Neurolingwistyki Klinicznej oraz Neuropsychoterapii w Zakładzie Pielęgniarstwa Neurologiczno-Psychiatrycznego Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego (GUMed). W latach 2008-2025 pracowała klinicznie w Oddziale Neurologii Szpitala Św. Wojciecha, Copernicus Podmiot Leczniczy Sp. z o.o. w Gdańsku w zespole Prof. Jarosława Sławka.

Współpracuje klinicznie z Gdańskim Centrum Zdrowia Sp. z o.o oraz PARK ON Stowarzyszeniem dla Osób z Chorobą Parkinsona i Chorobami Zwyrodnieniowymi Mózgu oraz Opiekunów.

W listopadzie 2014 ukończyła z wyróżnieniem studia podyplomowe Applied Neuropsychology na University of Glasgow (kierownik studiów: Prof. Jonathan Evans). Obecnie jest w trakcie całościowego szkolenia z psychoterapii „Psychoterapia ze szczególnym uwzględnieniem systemowej terapii rodzin” prowadzonego przez Fundację Rozwoju Terapii Rodzin Na Szlaku pod kierunkiem prof. dr hab. n.med. Bogdana de Barbaro.

Odbyła krótkie staże kliniczne w Cerebral Function Unit w Greater Manchester Neuroscience Center u prof. Julie Snowden (2011, 2014). Odbyła również 6-tygodniowy staż w ośrodku rehabilitacji neuropsychologicznej, założonym prof. Prof. Barbarę Wilson: Oliver Zangwill Center w Ely, UK (2018) pod kierunkiem dr Jill Winegardner oraz staż w Manchester Centre for Genomic Medicine (2022) pod kierunkiem dr Davida Craufurda, neuropsychiatry specjalizującego się w chorobach uwarunkowanych genetycznie, w szczególności poświęcony chorobie Huntingtona.
Ma ok. 20-letnie doświadczenie w diagnozie pacjentów z chorobami neurozwyrodnieniowymi, m.in. chorobą Alzheimera, Parkinsona i Huntingtona oraz zespołami otępiennymi ze spektrum zwyrodnień czołowo-skroniowych. W ostatnich latach zajmowała się głównie afazją pierwotną postępującą. W swojej pracy kładzie nacisk na współpracę z rodziną pacjenta.
Jest współautorką ok. ponad 180 publikacji neuropsychologicznych, większość z nich dotyczy rzadkich zespołów otępiennych

https://www.researchgate.net/profile/Emilia_Sitek

Współautorka książki na temat zaburzeń komunikacji w chorobie Alzheimera

https://harmonia.edu.pl/pl/product/choroba-alzheimera

Współautorka rekomendacji diagnostycznych dotyczących rozpoznawania chorób otępiennych opracowanych przez zespół ekspertów Polskiego Towarzystwa Alzheimerowskiego.

Laureatka licznych nagród i stypendiów (m.in. stypendium START dla młodych naukowców Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej oraz stypendium MNiSW dla wybitnych młodych naukowców). W latach 2013/2014 uczestniczyła w projekcie Mentoring Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej, podczas którego pracowała pod kierunkiem Prof. Julie Snowden. W 2023 została wyróżniona odznaką honorową „Za zasługi dla ochrony zdrowia”.

Członek International Neuropsychological Society (SIG: Dementia), European Huntington’s Disease Network, World Federation for Neurorehabilitation (SIG: Neuropsychological Rehabilitation), International Parkinson and Movement Disorder Society, Polskiego Towarzystwa Alzheimerowskiego, Polskiego Towarzystwa Psychologicznego (Sekcji Neuropsychologii) oraz Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego (Sekcji Naukowej Terapii Rodzin).
Prowadzi zajęcia dydaktyczne na GUMed z zakresu neuropsychologii, m.in. na studiach jednolitych magisterskich Psychologia zdrowia oraz studiach podyplomowych Psychologia kliniczna, od pierwszego cyklu kształcenia na tych kierunkach. Ponadto współpracuje z Instytutami Logopedii (od 2020/2021) i Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego (m.in. 2013/2014 i ponownie od 2021/2022), w których prowadzi zajęcia na studiach podyplomowych. Szkolenia i warsztaty z zakresu neuropsychologii prowadzi od roku 2010.

Prowadzi psychoterapię w nurcie systemowym z uwzględnieniem perspektywy psychodynamicznej i podejścia narracyjnego. Pracuje psychoterapeutycznie z osobami dotkniętymi bezpośrednio chorobami mózgu, ich bliskimi (opiekunami) oraz rodzinami i parami, które mierzą się z chorobą neurologiczną jednej z osób. Pracuje również z osobami w żałobie.